Britse topadviseur: Londen kan backstop niet eenzijdig opzeggen




Steeds meer landen en maatschappijen houden Boeing 737 MAX-toestellen aan de grond na de crash met dat type vliegtuig in Ethiopië. Australië en Singapore gaan een stap verder: daar mogen de toestellen helemaal niet meer landen of opstijgen.


Kort na het ongeluk, het tweede met een 737 MAX 8 in enkele maanden, kondigden China en Indonesië al aan alle vluchten met het toestel op te schorten.


Inmiddels hebben ook Australië en Singapore maatregelen genomen. Daar zijn de vliegtuigen helemaal niet meer welkom. Vietnam heeft gezegd geen vergunningen meer uit te geven voor nieuwe Boeing 737-MAX-toestellen totdat er meer bekend is over de crash.


Daarnaast is er een steeds groter aantal luchtvaartmaatschappijen dat heeft besloten de 737 MAX aan de grond te houden: Ethiopian Airlines, Jet Airways (India), Cayman Airways (Kaaimaneilenden) , Gol Airlines (Brazilië), Aeromexico en Eastar Jet (Zuid-Korea).


Ruim 500 vluchten via Schiphol


Reisorganisatie TUi heeft in Nederland drie toestellen van het type 737 MAX 8 in gebruik. Zondag liet de organisatie weten voorlopig door te vliegen met de vliegtuigen, maar de ontwikkelingen nauwlettend te volgen.


Corendon Dutch Airlines heeft het type Boeing nog niet in gebruik. Het eerste toestel wordt in juni verwacht, zegt een woordvoerder. De Turkse zustermaatschappij van Corendons heeft nu al een 737 MAX in gebruik, maar dat toestel staat voorlopig niet ingepland op de vakantievluchten van de Nederlandse maatschappij.


Op Schiphol landen jaarlijks 737 MAX 8 toestellen van meerdere maatschappijen. In 2018 deden vliegtuigen van dat type de luchthaven 508 keer aan.


Koersdaling


In Nederland gaat de Inspectie Leefomgeving en Transport over de vraag of de toestellen aan de grond gehouden moeten worden. Die inspectie volgt het advies van het Europese agentschap EASA. Die organisatie zegt het onderzoek naar de ongelukken in Ethiopië op de voet te volgen en in contact te staan met Boeing en de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.


De commotie heeft gevolgen op de beurs voor Boeing. De Amerikaanse vliegtuigbouwer zag zijn aandelen na de ramp in Ethiopië 5 procent in waarde dalen. Het bedrijf heeft in een verklaring gezegd samen te werken met de FAA om verbeteringen aan de software te ontwikkelen. Die nieuwe software moet de komende weken voor de hele 737 MAX-vloot beschikbaar komen.



Lees meer...


Zoekwoorden: britse, topadviseur, londen, kan, backstop, niet, eenzijdig, opzeggen,


Datum: 12-03-2019 | BRON: nos.nl